Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی + دانلود فایل

معرفی کتاب| اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی + دانلود فایل
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰

در سال‌های اخیر، انتشار اطلاعات نادرست از جمله اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی، به شدت افزایش یافته و به معضل بزرگی تبدیل شده است. انتشار این گونه اطلاعات جعلی می‌تواند ضربه بزرگی به جامعه وارد کند.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب - علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در زمینه تشخیص اطلاعات نادرست و اخبار جعلی انجام شده است، روش‌های موجود هم‌چنان کافی نیستند و آن هم به دلیل پیچیدگی، تنوع، چند وجهی بودن و پرهزینه بودن بررسی درستی اخبار و تفاسیر آن است.

کتاب اخبار جعلی، ارائه اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده در رسانه‌های اجتماعی: فرصت‌ها و چالش‌های پژوهش در این حوزه، به محققان، متخصصان و دانشجویان کمک می‌کند تا به درک بهتری از مشکلات و چالش‌ها برسند، راه حل‌های کاربردی و پیشرفته متناسب با نیاز‌های خاص خود را یاد بگیرند و بلافاصله مشکلات تحقیقاتی جدید حاضر در حوزه فعالیت خود را شناسایی کنند.

نویسندگان کتاب، در سه بخش به موارد فوق می‌پردازند: بخش اول- مشارکت کاربران در تشدید انتشار اطلاعات، بخش دوم- تکنیک‌هایی برای شناسایی و کاهش انتشار اطلاعات نادرست و بخش سوم- بررسی موضوعات پرطرفدار مانند بحث اخلاق، بلاکچین، طعمه برای کلیک و غیره.

رسانه اجتماعی، راهی آسان برای جست‌وجوی اطلاعات و دریافت اخبار جدید است. از آن‌جایی که موانع کمی برای ارائه و انتشار سریع‌تر و آسان‌تر اخبار به صورت آنلاین از طریق رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، حجم زیادی از اطلاعات نادرست مانند اخبار جعلی، به عنوان مثال، آن دسته از مقالات خبری با اطلاعات نادرست درباره مسائل مالی یا دستاورد‌های سیاسی، در فضای آنلاین منتشر می‌شود.

انتشار گسترده اخبار جعلی می‌تواند اثرات منفی بر افراد و جامعه بگذارد. اولا، اخبار جعلی می‌تواند به اعتمادی که خوانندگان به اخبار دارند تأثیر بگذارد. برای مثال در دوران انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، اخبار جعلی در بیش‌تر مواقع در پلتفرم فیسبوک منتشر می‌شد و بازخورد زیادی هم دریافت می‌کرد.

دوما، اخبار جعلی سعی دارد تا کاربران را متقاعد کند که باور‌های نادرست را به دلایل مختلف مانند منافع سیاسی یا مالی بپذیرند. در سال ۲۰۱۳، در پی هک شدن حساب توییتر آسوشیتدپرس، توییتی با عنوان مجروح شدن باراک اوباما در پی یک انفجار منتشر شد که بلافاصله، ۱۳۰ میلیارد دلار از ارزش سهام در عرض چند دقیقه کم شد.

سوما، اخبار جعلی بر نحوه تفسیر و پاسخ مردم به اخبار واقعی تأثیر می‌گذارد، زیرا مردم نمی‌توانند تشخیص دهند که چه خبری درست است. بنابراین، دانستن این که چطور اخبار جعلی منتشر می‌شود و توسعه تکنیک‌هایی برای تشخیص این نوع اخبار جهت کاهش تأثیرات منفی آن‌ها بسیار مهم است.
به طور کلی این کتاب ۲۸۸ صفحه‌ای، از دیدگاه منحصر به فردی به بررسی اطلاعات نادرست، اطلاعات گمراه‌کننده و اخبار جعلی می‌پردازد که برای دانشجویان، محققان و متخصصان در زمینه رسانه‌های اجتماعی جذاب خواهد بود.

عنوان کتاب: اخبار جعلی، ارائه اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده در رسانه‌های اجتماعی: فرصت‌ها و چالش‌های پژوهش در این حوزه
عنوان اصلی: Disinformation, Misinformation, and Fake News is Social Media: Emerging Research Challenges and Opportunities
ویراستاران: کای شو (Kai Shu)، سوهانگ وانگ (Suhang Wang)، دونگ وون لی (Dongwon Lee) و هوان لیو (Huan Liu)
سال انتشار: ۲۰۲۰
ناشر: Springer

دانلود کتاب